Middenbouw Bovenbouw
Groep 4, 5 (6)
3 lessen van 30 - 40 minuten
Programma
Les 1 Kennismaken, Zingen
Les 2 Spelen, Kennismaken
Les 3 Maken
Materiaal
Les 1 en 3
-
verschillende instrumenten
Les 2
-
claves, trom, triangel, bekkens
-
aanvullen met instrumenten of voorwerpen
met een vergelijkbare klank
NB. Deze les kan ook zonder instrumenten:
-
claves = potlood op tafel
-
trom = stamp, of handslag op tafel of slag met opgerold vel papier.
-
triangel = zelfgemaakte shaker of klap
-
bekken = klap in je handen met 2 vellen papier
Hoe klinkt de Cancan op z'n schildpads? Om die vraag te beantwoorden moet je natuurlijk eerst weten wat een Cancan is. In deze les spelen we mee met dit bekende muziekstuk en zingen we mee met de schildpad. Lukt het ons ook om muziek te ontwerpen voor langzame en snelle dieren?
LES 1
Kennismaken
Verdeel de klas in groepen die elk een andere vraag gaan beantwoorden over video 1.
Bespreek de antwoorden. Het nazingen van de melodie lukt meestal niet meteen, omdat deze zo langzaam ging. Pas bij het vergelijken van de snelle en de langzame versie wordt dit duidelijk.
Luisteren en Bewegen
Vertel over het muziekstuk (informatie onder de videoplayer) en laat de kinderen meebewegen op het luisterfragment waarin de langzame en de snelle cancan afwisselend te horen zijn.
Zingen en Bewegen
Laat het lied een keer horen. Herkent iemand de melodie? Herhaal het eerste couplet een aantal keer totdat de kinderen de melodie goed kennen. Je kunt natuurlijk ook voor en nazingen om het in te studeren. Zing daarna ook de overige coupletten die steeds sneller gaan. Laat de helft van de groep nu zingen en de helft bewegen. Draai het om en laat ten slotte de hele groep bewegen en zingen. ‘Zijn jullie uitgeput?’
Zingen en Spelen
Zing het lied en klap mee in de maat of speel mee op instrumenten. ‘Kan iedereen het tempo bij houden?’
LES 2
Zingen en Bewegen
Herhaal het lied met de bewegingen.
Spelen
De kinderen gaan nu meespelen met de muziek van de Cancan. Enkele tips:
-
Speel alleen de levels die haalbaar zijn. Bijvoorbeeld in groep 4 level 1 (2) en in groep 5/6 ook level 3.
-
Neem rustig de tijd om de partituur te bekijken en de ritmes individueel of in kleine groepjes uit te proberen.
-
Wek de nieuwsgierigheid op: wat zie je, wat zou dit betekenen? Hoe zou het kunnen klinken? Sta open voor verrassende vondsten. Pas in tweede instantie wordt het ritme geoefend 'zoals het bedoeld is'.
-
De oefentijd individueel, in duo's of kleine groepjes zorgt ervoor dat het meespelen met de video geen 'reactiespelletje' wordt.
Reflecteren en Spelen
Samen reflecteren en nogmaals spelen: wat hoor je, kun je het geheel horen terwijl je speelt?
Om samen een mooi resultaat neer te zetten.
LES 3
Kennismaken
Laat om het geheugen op te frissen één van de video’s van de pagina Kennismaken zien.
Maken
Bekijk op de pagina ‘Maken’ de 10 langzaamste en de 10 snelste dieren ter wereld.
Voor meer informatie over de dieren kijk je op: De 10 langzaamste dieren De 10 snelste dieren
In kleine groepjes gaan de kinderen aan de slag om hun eigen dieren-dans-muziek te maken. Ze kiezen daarvoor een langzaam en een snel dier. Ze verzinnen twee dansritmes en wisselen deze af.
Laat ze eerst zonder instrumenten twee dansritmes bedenken en deel daarna pas de instrumenten uit, of doe de opdracht met bodypercussie.
In plaats van dieren laten kiezen, kun je ook lootjes trekken. Schrijf de namen van de dieren op kleine briefjes en maak een pot met snelle dieren en één met langzame dieren. Uit beide wordt 1 lootje getrokken.
Presenteren
Natuurlijk laat elke groep zijn muziekstuk aan de klas horen. Laat de kinderen eventueel raden welke dieren er gespeeld worden door de verschillende groepen.
Extra
De maakopdracht kan worden uitgebreid met dans/beweging. Binnen een groepje kan de ene helft spelen terwijl de andere helft erop beweegt. Ze spelen en bewegen afwisselend als het snelle dier en het langzame dier. Als je het helemaal mooi wilt maken, kun je ook nog aan de slag met maskers, attributen en andere versiering.